lunes, 17 de junio de 2013

VUL nr 2

Hej hej!
Idag hade jag det där mötet med gynekologen. Han var jätte trevlig och fråga hur jag mådde. Jag förklara att just nu mår jag inte alls bra. Sedan i fredags mår jag konstant illa och har varit nära på att kräkas flera gånger tills jag imorse kräktes när jag borsta tänderna. Jag berätta även att jag inte sover om nätterna. Jag sover sammanlagt 3-4 timmar. Förutom min dumma hosta så vet jag inte varför det är så.

Han skrev ut medicin mot mitt illamående och sa att jag förmodligen skulle även kunna sova bättre med den eftersom man blev lite trött av den. Det låter ju bra men jag skulle vilja ta den på jobbet oxå för idag höll jag på kräkas när jag bredde några smörgåsar. Men jag kan ju inte ta den om jag blir trött.

Efter att vi pratat en stund gjorde han en VUL. Bebisen såg helt fantastiskt ut! Nu såg den ut som en mini människa med ett alldeles för stort huvud ;) vi såg hjärtat ticka och vi såg även hur den rörde sig! Den åkte runt o rulla hur mkt som helst!
Min underbara bebis! Vi blev så glada av att se den. Och doktorn sa att allt såg bra ut <3

Han förklarade att jag kommer få gå på fler kontroller eftersom jag gjort en IVF och att den anses vara en "high risk pregnancy".
Det gjorde mig lite förvirrad för jag har hört att massor säger att en IVF graviditet är som vilken annan och att det inte finns fler risker med den. Så nu fattar jag ingenting.
Vad har ni hört?0

5 comentarios:

  1. Vår graviditet räkna som vilken annan. Men det verkar skilja sig lite beroende på vilket landsting man tillhör, tycker det är väldigt konstigt. Om vi vill göra fler UL får vi göra de privat och då betala. Däremot får vi komma och lyssna på bebisen fler gånger om vi vill, men jag tror mest att det beror på att vi har en snäll barnmorska.

    ResponderEliminar
  2. Här räknas det också som en vanlig graviditet. Man får göra tidigt VUL hos sin klinik och sedan skrivs man in som en vanlig gravid på MVC. Tycker det är konstigt att det är olika. Kommer ihåg att när jag såg på Drömmen om ett barn så var det en tjej som var gravid via IVF och hon sa ju också att hennes graviditet räknades som en riskgraviditet och när de pratade med läkaren så sa ju den att det räknas som det för att det alltid finns någon anledning till varför man behövt hjälp på traven och då vill de följa upp.. Skulle vara skönt med extra kontroller tycker jag :)
    Kram

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Ja juste henne kommer jag oxå ihåg! Och hon var oxå från Stockholm.
      Så konstigt att det ska bara annorlunda i varje landsting...

      Eliminar
  3. Har fått höra här (i Stockholm) att det räknas som en helt vanlig graviditet, men att t.ex. Tillväxtultraljudet hänger kvar sedan förr då man antog att ivf-bebbar var något mindre. Det ultraljudet ska tydligen tas bort så småningom, men jag är bara glad att få en extra glimt av miraklet :) sen borde ju anledningen till barnlösheten vara av betydelse för om man ska kalla det en riskgraviditet eller ej?

    ResponderEliminar