domingo, 16 de marzo de 2014

Magen, sömn och utveckling

Hej hej!
Här händer det massor! Amaya är nu 10 veckor och det händer massor med hennes utveckling!

Först kan jag berätta att vi var på barnläkarmottagningen i torsdags. Läkaren hittade inget fel på Amayas mage och hon sa att hon ser fin och frisk ut :) men hon rekommenderade att göra pauser under amningen och rapa ofta. Förutom det så hade hon inga mer tips till vad vi kan göra när hon tar i för kung o fosterland och det inte kommer nåt bajs... Förhoppningsvis blir hon bättre med tiden. Både magen och sömnen är något som brukar bli bättre med tiden förklarade hon. Jag tror att hon har rätt, för hennes mage har varit lite bättre och hon får inte ont lika ofta. Sömnen har inte alls blivit bättre. Hon sover 1-2 timmar åt gången. Vissa nätter kan hon ha en sträcka på 3 timmar, men det höjder inte ofta. I natt var en bra natt och jag känner det i hela kroppen. Känner mig mkt piggare och gladare. Har på sensate tiden blivit väldigt påverkad av min sömnbrist. är grinig och väldigt känslig. Som tu är har mamma kommit hem från sin semester och hon hjälper gärna till med Amaya under dagarna så att jag får vila eller träna. Jag ska nämligen börja träna nu :)

Tiden går fort när man har en bebis och hon växer så otroligt fort. Hon är lika stor som en 4 månaders bebis!!! Väger ca 4200 g och är 62 lång!!! Och tänka sig att hon blev till i en liten plastburk på ett laboratorium :) <3
I fredags hände något stort i hennes utveckling. För första gången använde hon medvetet sin hand för att ta på något. Hon låg på skötbordet, hon brukar alltid ligga och prata med alla djuren hon har där eller med salvorna och flaskorna som står bredvid. Men helt plötsligt såg jag hur hon blev tyst och stirrade på en flaska som stod där och sakta sakta rörde hon handen emot flaskan ända tills hon nuddade den. Jag trodde att det bara var en tillfällighet, men hon gjorde det flera gånger. Tillslut ställde jag ett gosedjur där. Och hon gjorde samma sak! Hon kunde inte greppa men hon koncentrerade sig på att nudda djuret! Öga och hand koordinationen är igång!!! WOHOOO!!! Jag stod inne i badrummet och skratta och tårarna bara sprutade av lycka! Och stolthet! Ögonen tåras till och med när jag skriver om det! hahaha Som tur är fick jag allt på film så jag kunde visa det för hennes pappa och alla i min familj *stolt mamma*

Idag låg hon i babygymmet och helt plötsligt upptäckte hon att det finns saker på sidorna av gymmet och inte bara saker som hänger ovanför henne. Och då kämpade hon som en dåre för att röra en fågel som sitter på sidan av gymmet. Min älskade underbara bebis!!! Såååå duktig!
Nu vet jag hur det känns att vara mamma! Att man kan bli såååå lycklig och stolt av en sådan sak.

Förutom detta så tror jag också att hon har tänder som håller på att växa. I ca tre veckor har hon börjat producera mer och mer saliv och handen är konstant inne i munnen.

Allt händer så fort! Det är läskigt, men härligt :)

En liten bildbomb på våra senaste dagar

Man får stoooora ögon när mamma pratar! haha


Stolta kusin som var på besök i veckan <3


Kusinen underhåller :)


Amayas första utflykt i skogen, här med pappa och storebror Taro som vaktar.

Många vagnpromenader har det blivit och lilltejen sover sig igenom varenda en

Nöjd Amaya efter amning

Mamma <3 Amaya 4-ever


1 comentario:

  1. Alltså hon är helt bedårande. Visst är det helt fantastiskt att man kan känna sån kärlek och lycka. Haha, man har tyckt att vissa föräldrar blir rörda över så konstiga saker men nu förstår man precis hur de känner :) Skönt också att det inte var något fel med magen. Kramar!

    ResponderEliminar