martes, 11 de junio de 2013

Därför är imorgon en viktig milstolpe

Jag tänkte att jag kanske skulle berätta varför min inskrivning på mödravårdscentralen är så viktig för mig.
För ca 6 år sen blev jag gravid med min förra pojkvän. Jag fick reda på det jätte tidigt, tror att jag var i vecka 4 eller så. Vi gjorde en undersökning där vi fick se en liten prick och vi fick höra att allt var bra. Några dagar senare skulle min ex kille åka iväg på en 6 månaders resa. Vi var glada att vi skulle få en bebis men den var absolut inte planerad!
Jag ringde till MVC och de gav mig en tid för inskrivning i början av dec. Jag såg framemot det jätte mkt.
Ca en vecka efter ultraljudet och två dagar efter att mitt ex åkt iväg på sin resa fick jag ett missfall. Det gjorde ont, jag blödde mkt och det var allmänt hemskt. Jag gjorde som jag alltid gör, spelar stark, så jag pratade aldrig med någon om hur ledsen jag var och hur ensam jag kände mig. Det var då mina tankar om att jag inte skulle kunna få barn började.

Tiden gick och jag försökte förtränga missfallet så mkt det gick. En dag var jag ute på stan med en kompis när telefonen ringer. Jag svara och det är en arg barnmorska som undrar varför jag inte kom på inskrivningen. Jag förklarar att jag fick ett missfall och att jag helt glömt att avboka tiden. Hon skällde ut mig och la på. Mina ögon fylldes med tårar och jag gjorde allt för att dölja dom för min kompis. Jag vet inte varför men det där samtalet etsade sig fast i min hjärna och har alltid gjort mig oerhört ledsen varje gång jag tänkt på det.
Jag tror att det är därför jag tycker att det är viktigt med att bli inskriven. Då kan jag på nåt sätt lägga det där missfallet och misslyckandet bakom mig. För då har jag på nåt sätt lyckats.

Detta är känslor och tankar som ingen har hört... självklart. Men jag berättar för er för jag tror att jag behöver få detta ur mig.
Imorgon ska jag skrivas in på MVC och det är en oerhört stor milstolpe för mig, nu vet ni varför....

2 comentarios:

  1. Ja det är nog viktigt att inte stänga in så starka känslor. Starkt av dig att berätta. Lycka till idag <3

    ResponderEliminar
  2. Usch vilket bemötande från den barnmorskan. Ni kommer säkert att få en jättegullig den här gången. Önskar dig all lycka till med inskrivningen, det kommer att gå så bra :)
    Kram

    ResponderEliminar