miércoles, 25 de septiembre de 2013

Besök på förlossningen

De senaste dagarna har jag känt jätte många sammandragningar. Jag har egentligen haft sammandragningar ganska länge jag har bara Inge förstått att det är det förrän i måndags. Min mage blir stenhård och det känns lite obehagligt. Ibland kan jag känna lite mensvärk.
De senaste tre kvällarna har jag haft sammandragningar i flera timmar och de har inte gått över med ett varmt bad, Alvedon eller vila. Så igår vid 23 tiden när jag till och med hade lite jobbigt att andas pga sammandragningarna ringde jag BB och förklarade mitt problem.
Kvinnan sa att det är svårt att säga om det är nåt fel så där på telefon och eftersom jag redan provat att bada o vila så tyckte hon att vi skulle åka in.
Min kille som annars tycker att "allt löser sig" och ibland tycker att jag överdriver tyckte att det var självklart att vi skulle åka in, så det kändes skönt.
När vi kom dit blev vi visade till ett rum. De tog tempen, blodtryck och pulsen på mig. Sen kopplade de upp mig på en maskin som avläste sammandragningarna och bebisens hjärta. Så skulle jag trycka på en liten knapp varje gång jag kände bebisen röra sig.
Sen fick vi vara i fred i ca 30 min. Vi var jätte trötta eftersom kl var redan 01.00 vi det laget.
Typiskt nog slutade alla mina värsta sammandragningar när jag låg där. Så de läste nog inte av så mkt. En läkare kom in och undersökte min livmodertapp (AJ!) och konstaterade att den var oförändrad så mina sammandragningar har inte påverkat den vilket är bra :)
Hon tyckte att jag skulle åka hem o vila och vara borta från jobbet resten av veckan. Om det skulle börja göra ont eller om det blir värre ska vi självklart åka in igen annars tyckte hon att jag skulle ha kontakt med min MVC. Jag fick även ta en tablett Bricanyl mot sammandragningarna. Hon sa att jag skulle bli skakis och få hjärtklappning av den. Sen fick jag en till tablett som hon tyckte att jag skulle ta idag.
Hon pratade även med mig om mitt jobb och sa att det skulle vara bra om jag fick min graviditetspenning godkänd annars tyckte hon att jag skulle sjukskriva mig på heltid. Speciellt om sammandragningarna inte slutar.
Vi kom hem jätte sent men jag gick ändå till jobbet idag. Jag vill inte vara borta nu när jag bara jobbar halvtid plus att jag är ledig på fredag och idag slutade jag vid 12 så då åkte jag hem o sov i tre timmar!
 
När jag vakna idag var jag fortfarande helt skakis av Bricanylen så jag valde att inte ta den andra tabletten.
Idag har jag haft sammandragningar heeeela dagen! Så fort jag ställer mig upp blir magen stenhård! 
Vet inte riktigt vad jag ska göra...
Vill inte ringa BB igen...
Ska nog ringa MVC imorgon så får vi se vad de säger.

Det tråkigaste med sammandragningarna är att bebisen rör sig inte lika mkt nu. Jag känner den till och från men inte alls lika mkt som annars :( men det är iaf skönt att veta att den mår bra.

Min fina mage <3


2 comentarios:

  1. Vad läskigt att behöva ha så kraftiga sammandragningar.. Har inte känt av något ännu så jag tror inte jag har haft någon än. Tur att det inte verkar vara någon fara. Se till att vila massor nu då! Magen växer på sig iaf, så vackert att vara gravid ju! Kram

    ResponderEliminar
  2. Vila och stanna hemma från jobbet någon dag om du har det så jobbigt. Sammandragningarna brukar bli värre om man är för aktiv, lite kroppens sätt att säga åt oss att vila.
    Ta hand om dig och bebben, och vilken fin mage du har :)
    Kram

    ResponderEliminar