viernes, 8 de marzo de 2013

Första mötet

Vi kom dit lite tidigare än vi skulle så vi satte oss och läste i gästböckerna. Jag va så nervös och förväntansfull att jag har haft svårt att äta i två dagar, men jag lugnande ner mig lite när jag började läsa allt positivt som folk hade skrivit i böckerna.
Vi fick träffa dr. Thorbjörn. Han verkade otroligt kunnig men inte så lättsam. Men mkt trevlig och rakt på sak. Och på nåt sätt så är det ju precis så det ska vara. Han började med att berätta om hur behandlingen går till och alla steg osv. Sen sa han att min sambo har 150miljoner spermierna i hans prov vilket är mkt bra och att eftersom jag har väldigt glesa menscyklar så trodde han att jag hade många äggblåsor. Vilket han sen såg när han gjorde ett vaginalt ultraljud. Han sa även att mitt AMH värde var högt vilket även det tydde på att jag har goda chanser stjälk gravid. Han sa till och med att vi har 40% chans att lyckas, vilket är det högsta man ger till något par :)

Eftersom jag har en lång menscykel så ska jag göra den långa behandlingen. Jag ska starta med nässpray den 22 mars om exakt två veckor. Sen ska jag börja ta Gonal-F. Fick en väldigt låg dos (100) eftersom mina äggstockar visar så stor potential så vill han ta det lugnt så att jag inte blir överstimulerad. Han sa även att jag förmodligen kommer behöva åka tid på kontroller tvär ggr eftersom det är sån fart på mina äggstockar.
Sen fick jag lära mig att sticka mig skälv med sprutorna. Och jag är spruträdd men det gick hur bra somhelst. Det känns inte ned. Sen blev vi tillfrågade om vi vill vara med i forskningen som ska göras nu på Karolinska som heter Uppstart. Vi tackade ja och då blev vi tvungna att lämna blodprov. Även det gick bra. Sköterskan var helt underbar! Hon pratade extra långsamt för att min sambo skulle förstå vad hon sa eftersom han inte kan flytande svenska än. Vi var där i ca 2 timmar. När vi åkte därifrån kände vi oss så hoppfulla! ÄNTLIGEN ska vi få börja vår resa på riktigt. Och på en underbar klinik med underbar personal!

Vi känner oss verkligen lyckligt lottade!

Juste vi pratade även om min vikt. Och jag fick väga mig. Han sa att min vikt inte är något problem mer än ett estetiskt problem. Men jag förklarade för honom att jag inte vill känna mig så här. Jag vill fortsätta må bra och träna och gå ner i vikt. Jag måste passa på nu innan jag börjar med sprutorna för han sa att jag skulle ta det lugnt med gym när jag har fullt med ägg i magen.

Har haft en underbar dag!

Stor kram till er!
Och ställ gärna frågor om ni undrar nåt.

7 comentarios:

  1. Åh vad skönt att det gått bra! Och vilka bra chanser ni har! :)
    Vad går studien ut på?

    ResponderEliminar
  2. Tack!
    De vill försöka komma fram till varför IVF bebisar för det mesta föds med lägre vikt. Och varför vissa har lättare att bli gravid och vissa lättare att få missfall. Tyckte att det var viktigt att hjälpa till på en sån forskning.

    ResponderEliminar
  3. Va kul att ni fick veta er "chans". Vi fick endast veta min mans sperma antal, vilket ligger på gränsen + att de e dåliga simmare. Min läkare nämnde inget om mitt AMH värde, vi ville delta i den studien men fick inte så våran orsak inte ligger hos mig.

    Lycka till!
    /endrom.blogg.se

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Jag ville inte fråga om vår chans eftersom jag antog att den inte gick att säga, men han själv sa den. Han var nog väldigt van att få den fågan.
      Om din man har dåliga simmare så borde ni väl få gör mikroinjektion? Har de sagt nåt om det?
      Jag frågade honom om det och han sa att i vårt fall skulle inte det göra någon skillnad, men i ert fall kanske det gör det :)

      Eliminar
    2. Ja precis, vi ska göra en ICSI, så jag hoppas att de ökar våra odds :)
      Kram

      Eliminar
  4. Respuestas
    1. Sandra jag råkade radera din kommentar :( men tack för dina ord. Det måste verkligen vara så skönt att äntligen vara på den andra sidan och redan ha sin bebis :) jag ska tänka på det varje gång jag är ledsen. Vet inte om det hjälper men jag kan försöka iaf.
      Kram

      Eliminar