miércoles, 4 de diciembre de 2013

V.35 (34+5) Händer mycket nu

Har tänkt blogga i flera dagar nu men det är alltid nåt annat som kommer i vägen. Ska försöka berätta lite kort allt som har hänt dessa dagar.
I lördags var jag på min barndomsväns baby shower. Det va så kul att se henne så glad. Allt blev super lyckat!
På lördagen rörde sig bebis jätte mkt hela dagen. Det var lite annorlunda rörelser och jag började fundera på om hon nu kanske skulle börja sjunka.
På söndagen fortsatte de annorlunda rörelserna och jag och killen tyckte att magen hade sjunkit lite. Jag började även få mensvärk som jag nu vet är förvärkar. Jag fick lite på morgonen när jag var ute o gick sen gick det över. Men på natten vaknade jag av att jag hade ganska stark mensvärk. Jag blev ärligt talat lite nervös, tänk om förlossningen skulle starta nu?!
Men jag somnade tillslut om och när jag vaknade på måndagen hade jag inte så ont längre. Kl 13 hade jag tid hos barnmorskan. Allt såg bra ut och mitt sf mått hade växt 3 cm de senaste tre veckorna. Magen växer som bara den! Sen var det dags för BM att känna om bebis låg med huvudet neråt, vilket den gjorde! Hon är fortfarande rörlig men huvudet är där det ska vara, vilket känns jätte skönt! Jag berättade om min mensvärk och hon sa att det är förvärkar och att det är normalt.
Senare på dagen började min mensvärk igen. Denna gång eskalerade smärtan mer o mer. Tillslut låg jag i soffan med värme på magen och funderade starkt på att ringa till BB och fråga vad jag skulle göra. Vi åkte och handla o då släppte faktiskt det värsta. Jag lyckades sova bra den natten och sen dess har jag endast känt av mensvärken till och från.

Idag hände en läskig sak!
Varje morgon äter jag frukost innan jag går ut med hundarna. Jag brukar alltid bli lite yr och få lite andnöd när jag ska upp för våra tre låååååånga spiraltrappor. Men idag hände det medans jag var ute o gick. Jag trodde att jag skulle svimma. Såg svarta prickar, fick ingen lyft och blev jätte yr! Fick sätta mig ner ett antal ggr och gick super långsamt hem. Jag ringde BM o hon sa att jag skulle hem o lägga mig o vila. Hon påminde mig om att jag är väldigt höggravid och att jag borde ta det lugnt ;) och att förmodligen hade jag ätit för mkt frukost och att magen tröck på lungorna. Så nu har jag o min kille en plan. Att jag bara ska dricka ett glas vatten innan jag går ut men att jag ska ta med mig något att äta på promenaden ifall jag mår dåligt. Så idag kom han hem med 8 st Snickers (!!!) ifall jag får blodsockerfall sa han. Väldigt gulligt av honom <3 jag hade dock tänkt ta med mig en banan hahaha
Jag fick även en bukett med blommor vilket jag inte fått på evigheter!! Anledningen är att han vill att jag ska må bra :)

Så! Nu vet ni lite om mina dagar. Tyckt det har hänt ganska mkt bara att hon har sjunkit är så sjukt spännande tycker jag!

Hoppas ni mår bra!

Jag och min fina mamma i lördags <3

2 comentarios:

  1. Det är lite svårt att förstå att man är höggravid. Man kör på som vanligt men kroppen får säga ifrån. Låter lite läskigt med förvärkar men skönt att höra att det känns som mensvärk, då slipper jag bli orolig om jag känner sån smärta. Kram

    ResponderEliminar
  2. Läskigt med förvärkarna. En vän till mig hade dock dem i en månad innan hon födde sitt barn.
    Vad lika du och din mamma är :)
    Kram!

    ResponderEliminar