viernes, 19 de abril de 2013

Äggplock

Nu har jag äntligen piggnat till. Kl är 21 och jag har inte kunnat äta tills nu och nu är äntligen illamåendet borta. Tänkte att jag skulle berätta om min dag.
När vi kom dit blev vi visade till ett rum där sköterskan satte sig och prata med oss om hur allt skulle gå till. Vi fick ställa våra frågor och sen fick vi skriva på ett samtycke att vi vill att mina ägg och hans spermier sätts ihop.
Sen frågade hon om jag ville ha lugnande och jag sa ja mer än gärna. Jag var riktigt nervös. Jag fick två Alvedon och en rohypnol. Fick sätta på mig fina sjukhuskläder och sen la jag mig och vila. Sköterskan kom in efter ca 30 min och satte den där grejen i armen (som jag just nu inte kan komma på vad den heter). Då var jag lite dåsig av rohypnolen men jag mådde bra. Kl 11 gick vi in till salen. Jag fick hjälp att ta av mig trosorna och en tjej från labbet presenterade sig. Rummet var jätte stort och tjejen från labbet satt bakom en tunn vägg och tog emot vätska de tog ut. Jag försökte inte titta så mkt i rummet eftersom jag visste att jag skulle bli rädd om jag såg alla verktyg. Så jag koncentrerade mig på att sätta mig på stolen. Min kille satt bredvid o höll mig i handen. Sköterskan la en värmekudde på min mage. Doktorn började med att lokalbedöva. Det stack till lite men det var helt ok faktiskt. Sen pratade jag lite med sköterskan om vad vet jag inte jag var ganska dåsig. Sen sprutade hon in morfin i armen. Först kände jag inget men sen var det som en våg av värme kom från fötterna upp till mitt huvud. Jag blev tvungen att blunda men det kändes helt ok. Jag försökte vara koncentrerad och titta på skärmen och samtidigt prata med sköterskan. Det var då dr sa att det fanns 11 äggblåsor! Han började punktera på min vänstra sida. Och det kändes ingenting. Vilket gjorde att jag slappnade av. När han punkterat nästan alla på den sidan började det att göra ont. Min blodcysta var i vägen och det var därför det gjorde ont. Jag kommer inte ihåg om jag fick mer morfin då men dr skyndade sig. Och då sa sköterskan att de hittat ett ägg och två sekunder efter sa hon att de hittat tre! Då började tårarna rinna på mig och min kille pussade på mig. Det var som en enorm sten lyftes från axlarna att få höra att det fanns ägg.
Sen fortsatte han på andra sidan och då kändes det ingenting. Sen fick jag ställa mig upp försiktigt. Då höll sköterskan, dr och min kille i mig. Innan vi lämnade rummet fick vi se tre ägg på skärmen :) sen ledde min kille och nån annan (kommer inte ihåg) in mig till rummet. Jag fick en värmekudde och då gick sköterskan. Då började jag få riktigt ont i min vänstra sida. Visste inte hur jag skulle ligga eller sitta. Det var väldigt jobbigt. Min kille ropade på sköterska och då fick jag mera morfin och så fick jag ta en voltarene i form av stolpiller. Jag sa tack tusen ggr vilket jag oxå gjorde när ingreppet var färdigt. Då sa jag tack för att ni var så snälla och försiktiga hahaha
När jag fick morfin så försvann smärtan på en gång och jag försvann in i någon morfin dimma. Sov i ca en halvtimme och då kom sköterskan in och berätta att de hittat 11 ägg!!! Och attmin killes prov var jätte bra! Vi blev självklart jätte lyckliga!
Jag fortsatte sova lite till och sen vaknade jag av att min kille hämtat frukost. Jag åt en halv fralla sen var jag tvungen att lägga mig ner för det kändes som om jag skulle svimma. Sköterska. Sa att jag antagligen fick blodtrycks fall. Försökte sova lite till. Efter en stund försökte jag äta den andra halvan och drack lite men fick återigen lägga mig ner. Sen var det dags att provkissa. Det var inget problem. Och just då var jag inte yr. Så vi bestämde att åka hem. Sköterskan gav oss ett gravtest och sa att på söndag ska vi tillbaka kl 12.15. Att vi kan ringa imorgon vid elva för att fråga hur det gick med befruktningen.
Precis innan vi skulle gå blev jag JÄTTE illamående. En sköterska gav mig spypåsar att ta med mig. I bilen mådde jag verkligen jätte dåligt. Det gick inte mer än 15 min och då började jag kräkas. Killen stannade vid vägkanten så jag fick ta lite luft. Sen Sov jag hela vägen hem. När jag kom hem la jag mig och sov på en gång. Sov i 2 timmar och sen gick jag upp o försökte äta lite. Fick i mig pyttelite och sen blev jag tvungen att lägga mig igen. Jag sov i två timmar igen. När jag vakna mådde jag mkt bättre. Inte alls lika dåsig i huvudet och inget illamående. Så jag har precis ätit tryckt i mig två Tacos och 3 glas vatten. Det första jag äter på hela dagen förutom halva fralla som jag kräktes upp.
Vet inte om jag glömt nåt men allt som allt var det en fin och bra upplevelse. Det som var jobbigast var att må illa men det är min reaktion på morfin, alla behöver inte reagera så.
Jag är glad att jag gjort detta och till er som är nervösa vill jag bara säga att det är ingen fara. Man får verkligen så mkt smärtstillande att det inte gör ont. Och gör det ont måste man säga till för då får man genast mer smärtstillande.

Nu har jag bara lite ont i äggstockarna det sticker till lite men inget mer.
Jag är som sagt så glad att detta äntligen är över och jag är stolt över mig själv och jag tror att min kille oxå är det, han har nämligen tittat på mig annorlunda idag :)
<3

1 comentario:

  1. 11 ägg?! Vilket fantastiskt bra utgångsläge och till det pigga simmare!! Har du pratat med dem idag? Vet du något om hur det har gått? Håller tummarna för er!!
    Kramar

    ResponderEliminar